anka in reverse | esrever ni akna

Alla inlägg den 5 januari 2009

Av Annakarin - 5 januari 2009 16:51

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Flyttade långt bort, hittade kärleken, kom in på drömutbildningen.

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Nej, skulle sluta snusa.


3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, två av dem. Miriam och Stina fick en var.


4. Dog någon som stod dig nära?
Nej, som tur är.

5. Vilka länder besökte du?
Bulgarien


6. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009?
Pengar...

7. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas?
28 november


8. Vad var din största framgång 2008?
G på alla kurser!


9. Största misstaget?
De där två idioterna i somras är väl inte nåt jag skryter med.


10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nej, inga större fel.

11. Bästa köpet?

Öhh... Ryamattan, den är snygg som fan.

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Studentlitteratur, eller snus...


13. Gjorde någonting dig riktigt glad?

Att komma in i Örebro, skuttade i flera timmar på jobbet.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2008?
I'm yours - Jason Mraz

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Så mycket gladare i år! Lycklig!

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Pluggat lite till kanske...

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Snusat mindre, det hade varit hälsosamt.


18. Hur tillbringar du nyår?
2007/2008? I Bulgarien, dansandes Macarena på torget i Gorna.


19. Blev du kär i år?

Aha!!!


20. Favoritprogram på TV?

Heroes.


21. Bästa boken du läste?
Boken om Forumteater.

22. Största musikaliska upptäckten?
Räfven på Solscenen på Urkult, vilket röj!

23. Något du önskade dig och fick?
En digitalkamera.


24. Något du önskade dig men inte fick?

Nej.


25. Vad gjorde du på din födelsedag 2008?
Jobbade antagligen, kanske fick jag tårta.

26. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Att det inte hade funnits någon att irritera sig på.


27. Hur skulle du beskriva din stil år 2008?

Som alltid, eller kanske mer kjol än vanligt. Definitivt mer kjol än vanligt.

28. Vad fick dig att må bra?
Love, love, love.


29. Vem saknade du?
Mina vänner, alla hemma i Norrland.


30. De bästa nya människorna du träffade år 2008?

Elin, Saga, Paro, Martin, Rebecka och resten (nästan alla) i TePe1.

Av Annakarin - 5 januari 2009 16:04

Min årsredovisning för 2008 kommer lite sent, men om man säger: Bättre sent än aldrig.


Året bärjade lite oväntat i Bulgarien, jag firade nyår i Gorna med massor med galna teatermänniskor från Kvartersteatern, Litauen, Spanien, Bulgarien och Italien. En av de bästa resorna hittils, trots lite småbråk och massor med snö. Det kom 70 cm snö på två dagar, det var mer snö än det kom i Sverige hela den vintern (vart är världen på väg?)

Första halvåret fortsatte jag att läsa in Estetiska Programmet på Timrå Gymnasieskola, massor med bråk, skoltrötthet (p.g.a dessa bråk och skoltrötta 18-åringar) och dåliga pedagoger. Det blev till slut i maj en teaterföeställnig som faktiskt, trots mina farhågor blev riktigt bra (eller så bra som man kan vänta sig).

Under våren repetearede mina ungdomar en föreställnig om sex, relationer, vänner. Helt enkelt allt som har med 13-15 åriga hjärnor att göra (skriven av en 21 åring och en 23 åring). Det blev rabalder runt den här föreställningen också, naturligtvis. Det finns föräldrar som har glömt hur det är att vara 14, men så är det ju jämt, det finns vuxna idioter likväl som underbara ungdomar. Vi bjöd in två representanter från RFSL som delade ut kondomer på premiären, de tyckte att pjäsen var bra i alla fall och Matylda (vår volontär från det konservativa Polen) ville översätta den. Ung Teaterfestival nr 2 blev lika lyckad som första upplagan. Två veckor av "Fan, vad vi är bra!".

Jag slutade min andra omgång av gymnasiet med bara MVG och VG i betyg. Jag trodde i min enfald att jag skulle lära mig något, det enda jag har med mig i ryggsäcken är: Jag vill inte jobba på gymnasiet och jag vet precis hur jag inte ska bli som pedagog.


Sommaren kan bäst beskrivas med ett par ord: äldreboende, fest, roadtrip, Urkult.

Äldreboendet är jag less på efter alldeles för många år, det enda som lyfter somrarna är Anna, Caroline och Ida. Till sommaren kommer jag antagligen att var ensam kvar, om inte Anna får för sig att jobba.

Parkfesterna vi fick till, tror det blev två fick hållas i Grevebäcksparken, polisen har ju fått för sig att stadskärnan ska vara fri från alkohol. GA-parken har fått bytas ut helt enkelt. Parkfesterna resulterade i fylla och en sönderkastad bandare, min fina bandare R.I.P

Jag och Karin (och lite Ida) åkte på roadtrip i Höga Kusten, det var så vackert där att vi bestämde att vi tre ska köpa oss ett mindre hus där senare, när vi har lite mer pengar än nu. Guldkorn på resan: Gissjön, Bönhamn och sängar hos Karins kompis utanför Kramfors. Vi var också och tittade på graven för offren i Ådalen 31, vi glömde att ta med blommor som vi tänkte, men det blev bra ändå.

Vi slutade vår resa på Urkultsfestivalen. Vårt vanliga gäng var inte med, jag och Karin hängde med några underbara Uppsalabor. Det är helt klart den bästa festivalen in history. Jag har inte sett så många band på någon annan festival (förutom kanske Arvika 2002). Nämforsen är finast, så är det.


I mitten av juli fick jag veta att jag äntligen kommit in på Teaterpedagogprogrammet i Örebro och jag flyttade med blandade känslor söderut den 22 augusti. Det har varit innehållsrika månader i Örebro. Jag har lärt mig mängder med saker, hur man ska var som pedagog och hur man absolut inte ska vara. Jag har lärt mig att det lönar sig att vara ute i god tid (men har jag använt den kunskapen?) jag har skaffat mig nya vänner, goda sådana. Man inser också att vissa teaterfolk är bara för mycket, varför kan inte alla vara som folket på KVT?

Jag bor i en skokartong från 60-talet (antagligen inte renoverat sedan det byggdes) med jättetrevliga grannar! Det är inte lika farligt att bo i korre som jag trodde att det skulle vara, det går utmärkt om man inte bryr sig så mycket om att alla inte diskar så noga.   

Nu till det största som hänt 2008 och någonsin: Martin, kärleken. Här går man och tror att det är omöjligt att hitta en karl på nätet, men vad gör jag? Många undrade hur jag vågade bjuda hem dalmasen, men det är det bästa jag gjort. Nu sitter jag i hans hus i Mora och har en ring på fingret, en ring graverad med "Martin 28/11 2008". Det hår gått helt sjukt fort, kanske lite för fort, men vad ska man göra när man har gått och hittat ett romantiskt mongo? Min älsk, tack för att du finns.

Allt verkar ordna sig till det bästa till slut, för alla jag känner till och med för mig själv.


Mitt år i komprimerad längd, helt enkelt. Jag får hoppas på ett lika bra, kanske bättre 2009.



Ovido - Quiz & Flashcards