anka in reverse | esrever ni akna

Alla inlägg under februari 2009

Av Annakarin - 24 februari 2009 15:30

Idag har vi haft en helt fantastisk föreläsare på skolan, Kent Sjöström rörelsepedagog på Malmö Teaterhögskola! Vi hade hans bok Skådespelaren i handling på rytmikkursen i höstas.

Han var otroligt inspirerande, sa massor med bra saker om pedagogens ansvar o.s.v

Och det sista han sa lyfte hela dagen (efter ännu ett upprörande möte med studievägledaren, den här gången med hela klassen), han sa att vi behövs. Teaterpedagoger behövs, jag tänker då inte hoppa av och läsa Lärarprogrammet och bli klar när jag är 30. Never ever! Jag ska bli teaterpedagog!


På det här mötet med Urban sa Saga en mycket bra sak: Hur tänker sig politikerna när de bara vill ha folk med lärarexamen i skolan? Det finns estetutbildningar (än så länge, vi får väl se hur det blir med det i framtiden) men det finns inte en enda teaterlärare i hela Sverige (om det inte är en avdankad skådis med pedagogikbehörighet, och hur bra är en avdankad/misslyckad skådis som lärare?) men det finns inga utbildade teaterlärare, för det existerar inte en sådan utbildning till högre nivåer i skolan.

Hur fan är det tänkt egentligen?

Då är det ju kanske bra att tänka att vi får den högsta utbildningen, den utbildning som är närmast lärarkompetens som finns. Sweet!


Sedan sa Boel en finfin sak: Du borde söka scenskolan.


Nu ska jag baka scones på vatten och matlagningsgrädde. Over and out.


PS. Idag är det Fettisdagen. ÄT EN SEMLA! DS.  

Av Annakarin - 23 februari 2009 16:46

Hej, hej go' dag dagboken.


Idag har jag handlat skor med Rebecka och Saga, hittade ett par snygga stövlar på Din Sko, lite för dyra för att vara rea men snygga, det var de.

Sedan blev jag medbjuden till ett teatermöte, så nu är det ett teaterprojekt på gång med några tvåor och några som gick ut förra året (en av dem kom in på scenskolan i Göteborg på försa försöket förra veckan, cool) och Saga och Rebecka. Det känns bra, kravlöst och riktigt kul att göra något utanför skolan. Men jag känner mig lite underlägsen, som vanligt. Men det går till sig, första träffen på onsdag (kom ihåg att tänka och ta med någon text!). Det kommer att bli skitkul!


Så det var min dag hittils kära dagbok. Kram på're.

Av Annakarin - 23 februari 2009 00:07

Att vänner har happyfaces, eller ibland, det är alltid bra!

Man ska satsa på att vara lagom glad hela tiden, det är bra. Och så kan man unna sig att bli extra glad ibland, bättre det än att må dåligt i alla fall. Men som man säger, utan motgångar så uppskattas inte medgångarna.

Eller om man heter typ Paris Hilton så kan man inte uppskatta den där EOS-kameran eller tatueringen som man sparar till, eftersom hon inte behöver spara till något.Hon behöver inte ens lära sig att använda en, för hon kan antagligen ha med sig en fotograf 24/7 om hon skulle vilja. 

Löjligt mycket pengar har aldrig gjort någon glad. 50.000 i månaden på Triss skulle jag däremot inte säga nej till. Jag och Paro pratade om det häromdagen, att om man skulle vinna 10.000.000 så kan man göra slut på dem på en dag om man skulle vilja. Men 50.000 i månaden, det kan man leva av liksom, leva riktigt jävla bra utan att bada i onödiga saker.


Men, tillbaka till början. Ibland blir man bara glad. T.ex när man inser att man älskar någon truly, madly, deeply. Som Savage Garden uttryckte sig -98(?). Men den referensen var lite kass. Bad taste av mig, back to högstadiet. Blä!


Över och ut!



Av Annakarin - 22 februari 2009 22:36

Nu är jag klar med arbetet som skulle in i fredags, fan jag måste skärpa mig på riktigt nu alltså! Så här kan det inte fortsätta, inte på en fläck!!!


Gillade slutklämmen (arbetet handlade om ljusblocket vi hade i förra veckan)

"Därför är det viktigt att ta in ljuset tidigare, för det sätter allt i ett annat ljus, så att säga."

Hihi, vilken slutkläm. Ordlekar FTW!


Kanske ska titta på slutet av "På spaning med Bridget Jones", ja det ska jag nog.

Av Annakarin - 22 februari 2009 15:26

Idag har jag och Martin haft tråkigt så vi har lekt, då blev det roligare. Vi gjorde gubbar, kroppsdel för kroppdel, ni vet som man gjorde när man var liten. Och så gjorde vi en "ord för ord" saga. (Vill ni ha den fabulösa sagan i text så får ni fråga, för jag orkar inte just nu...)



Av Annakarin - 21 februari 2009 19:15

Jag är väl inget stort fan av karln men den här dikten är helt fantastisk. Vi ljussatte den under ljusblocket förra veckan.  


”vi föddes

 med en oerhörd saknad

genom ett

rusande tågfönster

om natten

ser du en skymt

av rymdens handstil

omöjlig att tyda

någonstans

i den slingrande väven

av gnistrande bläck

finns förklaringen

till våra liv”


-----------


Turin tappade vänster arm igår, tur att det finns merenbär och att jag trollar och slåss med höger hand. Dessutom har vi inte gjort några klantiga saker, bara snälla... Gett spöken och grejer sin sista vila. Cerez försvann, han blev rädd och sprang... Så vi är ute och letar efter honom nu, vart fan är han!?



Av Annakarin - 17 februari 2009 22:15

Man känner sig gammal när folk som man gått i gymnasiet med säger: Nu bildar vi familj och... medborgargarden och grejer...

 - Martin, appropå att föda hemma och skaffa barn över huvud taget


Idag har vi hängt ljus och programerat ljusbord. Det har varit väldigt lärorikt och också väldigt skönt utan Tompe och Lars pekandes med hela handen. Kom hem 19:30 trots att vi skulle ha slutat 17:00. Vi blev inte klara i tid och jag stannar hellre längre än kliver upp en timme tidigare, oh yes!!!

Ljuset blev klart i alla fall, det är kanske lite för mycket högstadiedisco, men jag är ändå nöjd, första gången jag hänger och programerar ljus utan överordnad så, ja, jag är nöjd!


Såg en dokumentär om folk som föder hemma, helt galet tänk om något går fel!? Vad gör man då, ungen kan ju strypas av navesträngen, jag kan förblöda, ungen kan fastna... Massor med saker kan ju hända.

Min morfars mamma (blir det gammelmormor kanske?) dog i barnsäng, ungen fastnade och de försökte få ut den med strumpstickor vilket gjorde att de stack sönder henne och så förblödde hon.

Nej, ska man ha en unge ska man fan ha all bedövning som finns och all hjälp man kan få! Så det så!!!


Av Annakarin - 16 februari 2009 23:40

Jag måste härmed erkänna att jag inte läser Emmas blogg så ofta som jag borde, jag blev utmanad av henne 8/2 och läser det först idag... Haha!


Utmaningen lyder som följer:

Man ska gå in i mapp 6 i Mina bilder eller vart korten ligger, ta kort nr 6 i mapp 6 och publicera den, samt skriva om den. Sen ska man utmana 6 stycken och länka till dem. Och naturligtvis länka till den man fick utmaning av.

Jag har inte så många mappar i Mina bilder (ännu...) så jag får väl ta vad som finns:


Bilden föreställer passande nog Emma och hennes karl Andreas på nyårsafton 08/09. Vi hade mycket kul, spelade Cranium, tittade på fyrverkerier (hur fan stavas det?) och blev lite för fulla för vårt eget bästa.

Jag tror minsann att bilden är tagen innan tolvslaget och att jag har min allt för fulla karl i knäet när jag tar den.




Ovido - Quiz & Flashcards