anka in reverse | esrever ni akna

Alla inlägg under februari 2009

Av Annakarin - 16 februari 2009 22:57

Jag drog ur internetsladden ur datorn och skrev klart PM:et. Det funkar ju inte med internet på alltså! Jag sitter ju bara och slösurfar, kollar fejjan fast jag mycket väl vet att jag kollade där för två minuter sedan och det knappast hänt något nytt över huvud taget.


Ett annat faktum som gjort det lättare att arbeta är ju att Martin åkte hem förut idag. Rätt skönt för arbetsron, men inte för något annat faktiskt. Jobbigt läge, men då är det skönt att tänka att han kommer tillbaka på torsdag.

Som sagt så har han lätt att få ledigt nu när det knappt har något att göra på fabriken... Bra för mig, bra för Martin!


Idag startade en ny kurs, Teaterestetik och produktion. Vi har varit på Markurells hela dagen och grejat med ljus och pratat om volt, watt, ampere, trefas, nollor, faser, dimmers, PAR och profiler... Elläran är lite småjobbig, plus att boken vi har som litteratur till kursen heter Grundläggande Ljusdesign (eller något sådant) där författaren pratar om nollor och faser som att alla vet vad det är utan att föraklara det minsta vad fan det betyder... Tur att Martin kan sånt så han kunde förklara lite smått så att jag i alla fall förstod lite.


Men det kommer att bli en rolig kurs!


Nu ska jag vila ryggen lite, det blir jobbigt att sitta vid datorn hela tiden.


Av Annakarin - 15 februari 2009 19:25

Jag blir galen! Det här är fan den svåraste uppgiften vi har fått under hela utbildningen.

Vi ska skriva om vår egen regiprocess, detta utan att bli för personliga... Rimmar illa va!? Men, jaja... Det får bli som det blir.


Måste läsa ljusboken till i morgon, det känns viktigare just nu, så jag kan hänga med på lektionen. Appropå det så måste jag kolla bussar ner till stan, vi ska vara på Markurells och greja hela veckan... Inga fem minuter till skolan inte, kanske ska ta en promenad om jag känner mig upplagd för det.


Nu blir det tacos med hjärtat.

Av Annakarin - 12 februari 2009 17:21

Pratade med mamma här om dagen och berättade att jag hade 300 kronor kvar på kontot. Jag hade ju klarat mig rätt bra ändå. Alla räkningar är betalade...

Nyss ringde pappa och sa att de hade satt in lite pengar på mitt konto idag. De är liksom lite snälla de där två. De har knappt så det räcker själva, men de ger bort massa pengar. Hoppas att de inte tog i för mycket...


Tack!


-----------


Snart kommer Martin, det är lite varmare i Örebro än i Mora. Här kanske det är typ -5 grader. De hade -33 i Mora idag och Martin skottade taket på fabriken... Det blir väl så när de inte har nåt att göra inne i fabriken, då hittar chefen på nåt annat...


Ja, i alla fall... Efterrätten till i morgon är klar, och jag tror jag vet vad vi ska äta till middagen, det blir nog bra det!


Nej, nu ska jag städa klart, Paro och Ida kommer sedan, vi ska få upplösningen på äventyret levererat idag! Spännande!


Av Annakarin - 11 februari 2009 21:03

Igår avslutades regikursen, jag hade som sagt gärna haft en längre kurs i det. Fem veckor kändes lite. Men ännu ett antal mycket bra pjäser avslutade kursen mycket bra. Det är faktiskt den enda kursen som liksom avlustats på ett bra sätt på något vis...


På kvällen var klassen bjuden till Saga och Rebecka, det var riktigt trevligt, även om inte hela klassen dök upp. Vi spelade ett skitkul spel med sgurör som marker. Man skulle i en överklasskaraktär berätta om när man hade gjort osannolika stordåd. Sedan fick vem som helst inflika med vad som helst, "Men var det inte så Baron, att du egentligen inte lyckades landa på månen..."

Lite för många öl och lite för mycket vin för vissa (inkl. undertecknad) och kanske just därför en helt knasigt trevlig fest!


Fick precis veta att Skeppan har gått i konkurs... Vart ska man då gå när man kommer till Sundsvall? Hoppas det löser sig i alla fall...


I morgon kommer MartyMarty. Sweet! Och nu måste jag sätta igång med PM'et. Punk(t).

Av Annakarin - 9 februari 2009 20:29

Idag har vi i klassen haft redovisningar i en kurs som ingen av oss vill ska ta slut... Det känns lite trist att det är slut i morgon, eller egentligen på fredag då PM'et ska in. Men i alla fall, det är slut snart på regikursen... Tråkigt.


Det har varit otroligt givande, även för oss som faktiskt har regisserat förut. Jag har lärt mig massor med bra saker. (Jävlar vilken korre jag har hamnat i... Nu gick Sandra förbi och ropade till Johanna - som för några timmar sedan gick omkring i korsett och trosor - Nu ska jag raka muttan! Jag gillar korren alltså...) Karaktärsarbete, startsträckor, vilja, drivkraft... Saker som inte alla som inte håller på med detta förstår, men jag vill bara säga: Jag har lärt mig saker som jag kommer att få användning av, det känns skönt.


Dagens redovisningar har varit helt fantastiska, min dementa tant fick folk att gråta, scenen med Kiss och Lis som jag regisserat fick också några tårar att trilla. Det är nice när folk gråter på teatern. Sweet!

Paros scen var sjukt bra, Sagas också. Alla andras var också bra, men det är de två som kommer sitta kvar tror jag. Och Emilies skitroliga scen ur Vi betalar inte, vi betalar inte!


Berättade jag förresten att jag träffade studievägledaren i onsdags... Detta fick mig fundera på att söka jobb på folkhögskolor. Hmm... Vore kul som sjutton! Då behöver jag inte heller någon lärarkompetens, förutom den pedagogik som vi läser. Men jag menar, hur många teaterpedagoger söks det på folkhögkolor då? Vägval, vägval, vägval... Innan 15 april ska jag ha bestämt mig i alla fall, det är ju ett litet tag kvar...


Nu ska jag skriva lite annat... Och tvätta, jag har omaka strumpor och inga underkläder rena...

Av Annakarin - 8 februari 2009 21:26

I fredags blev det kalas här i korren. Emilie fyllde 25 i måndags och hade sin fest hos oss. Maskerad med Spice Girls-tema. Hysteriska utklädnader, speciellt spexarna hade slagit på stort och Kajsas horskor går inte av för hackor.


Igår spelade Martin, Paro, Ida och jag Drakar och Demoner. Lyckades döda fyra stadsvakter med ismissiler och sno en båt som skulle ta oss till ett ställe där det troligen finns skatter (med en pirat i gruppen så är skatter otroligt viktiga!) när vi kom fram möttes vi av en 10 meter hög ödla och en odöd (även kallat zombie) sedan slutade vi för kvällen, i en otrolig cliffhanger.


Idag har vi repat hela dagen, och nu borde jag egentligen skriva klart mitt arbete om Vestin och Marowitz som skulle varit inne i fredags. Aj, aj, aj...


I morgon är det redovisning för regikursen, spännande att se allas scener. Har varit en konstig kurs, jag har inte någon som helst koll på vad de andra håller på med. Spännande som sagt.


Nej, back to work.

Av Annakarin - 4 februari 2009 18:29

I love them! Köpte ett par på Gina Tricot idag, måste bara gå in dem lite så blir det super!


Ska iväg på fest sedan, först till Elsa på förfest sedan till Strömpis. Det blir nog kul plus att man kan vinna en resa till Havanna på garderobsbrickan, nice som fan. Kan vara så att det inte riktigt är min grej som det ser ut på filmen nedan. Men med lite alkohol i blodet, gott sällskap och ett glatt humör (som jag verkar ha tappat någonstans) så blir det nog finemang ändå.


Av Annakarin - 3 februari 2009 22:58

Bara så ni vet alla därute... Jag har skittråkigt! Och jag har bara mig själv att skylla, det kanske är det värsta... Att bara jag kan ändra på att jag har tråkigt och inte gör det. 


Jag vill ha någon att umgås med på fritiden, ta en kaffe med, sitta och prata skit med (skit som INTE handlar om skolan), titta på Two and a half men med... Göra vad som helst med, rent utsagt. Man kan inte leva på de (nuförtiden) få gångerna vi går ut och dricker öl. Jag blir ju deppad av att vara ensam, det har jag vetat länge. Så varför sitter jag här ensam?


För att jag inte gör något åt det... Jag och Fiffi har pratat om att göra saker, men händer det? Vi var i och för sig på Myrorna förra veckan, en timma, det var kul. Sen kom Martin, som också var kul men på ett annat sätt. Det är ju skönt att ha någon att umgås med på helgerna i alla fall... Annars hade det här nästan varit outhärdligt.


Så, vad gör man åt sådant här då? Jo, man hör av sig till någon (som jag är så himla bra på...) och bjuder på kaffe och skitprat eller en invit till lite flukt på stan. Helt enkelt så är det just det jag måste göra.


Men när ska man ha tid?

Skapa flashcards